W świecie fake newsów i click-baitów. Informacja w polityce państwa i biznesie

Najcenniejsza waluta współczesnego świata: odporna na inflację, kryzysy i globalne turbulencje to informacja – społeczny, ekonomiczny i życiowy rollercoaster. Daje władzę, wpływ, zmienia bieg ludzkich historii, państw i kontynentów. Jest podstawą podejmowania każdej decyzji. Niektórzy, żeby osiągnąć cel wybierają drogę na skróty: dezinformację. Jak nie wpaść w pułapkę dezinformacji? Dlaczego prawda tak często przegrywa walkę z manipulacją i czym kusi fake news?

Na te pytania odpowiadali goście panelu „W świecie fake newsów i click-baitów. Informacja w polityce państwa i biznesie”: Barbara Brodzińska-Mirowska, Instytut Badań Informacji i Komunikacji, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Tomasz Chłoń, były ambasador w Estonii i Słowacji oraz dyrektor Biura Informacji NATO w Polsce, Witold Drożdż, członek zarządu ds. strategii i spraw korporacyjnych Orange Polska oraz Agnieszka Liszka-Dobowolska, członkini zarządu, Climate Strategies Poland. Rozmowę moderowała Paulina Wilk, Fundacja „Kultura nie boli”.

„Rosyjska propaganda jest dziś obecna w wielu obszarach. Ale w Polsce dobrze ma się również niestety propaganda wewnętrzna” – mówił Tomasz Chłoń.  Z kolei Barbara Brodzińska-Mirowska mówiła o momentach, kiedy obserwujemy wzmożone działania dezinformacyjne. „Fake newsy rozprzestrzeniają się szczególnie skutecznie przy okazji ważnych wydarzeń, jak kampania wyborcza. Wtedy też jako społeczeństwo jesteśmy najbardziej narażeni”.

Agnieszka Liszka-Dobrowolska mówiła o dezinformacji w kontekście tematyki klimatycznej: „W Polsce mało mówi się o klimacie, a jeśli już o nim rozmawiamy, to często rozmijamy się z prawdą. Niestety najczęściej w temacie klimatu dezinformują nas politycy”.

Ale dezinformacji podlegają niemal wszystkie dziedziny życia. „Przez lata borykaliśmy się z masowaną dezinformacją dotyczącą 5G. Po wybuchu pandemii przeniesiono ciężar aktywności dezinformacyjnej na szczepienia. Łatwo zmienić temat deizinformacji, bo mechanizmy tak naprawdę się od siebie nie różnią” – mówił Witold Drożdż.

Paneliści byli zgodni, że jedynym skutecznym narzędziem w walce z dezinformacją jest nasza zdolność krytycznego myślenia, która powinna być rozwijana od najmłodszych lat.