Program

Kobiety przyszłością gospodarki światowej – innowacje, różnorodność, przywództwo

Obszar: INNOWACJE SPOŁECZNE, PRACA 4.0 i PRZEMYSŁ 4.0

Dzień 2 | Columbus C+D | godz.: 09:00 - 10:30

Kobiety w gospodarce – w jaki sposób wzmocnienie pozycji kobiet może kształtować globalną gospodarkę? 

Partner:
Partner instytucjonalny:

  • Czy wpływ kobiet na gospodarkę będzie większy niż łącznej populacji Chin i Indii?
  • Czynniki wykluczające kobiety z rynku pracy i sposoby radzenia sobie z nimi
  • Wzrost udziału kobiet w światowej gospodarce – czy to chwilowa moda, czy trwała zmiana wynikająca z rachunku korzyści i strat?
  • Czy kobiety potrzebują wsparcia? Instytucjonalne rozwiązania versus praktyka firm
  • Nowoczesne technologie wyzwaniem czy szansą dla kobiet?
  • Czy konsument przyszłości jest kobietą?
  • Czy i kiedy mężczyźni zmienią sposób myślenia?
  • Czym jest nowe przywództwo kobiet? Jak jest realizowane?

Paneliści:

  1. Dominika Bettman, prezes Siemens Polska
  2. Małgorzata Fuszara, socjolożka, była pełnomocnik rządu do spraw równego traktowania
  3. Ingebjørg Harto, Konfederacja Norweskich Przedsiębiorców – NHO
  4. Joanna Mosiej Sitek, wydawca „Wysokich Obcasów”, „Wysokich Obcasów Extra” i „Gazety Wyborczej”
  5. Tess Mateo, Senior Advisor w AQAL Capital

Prowadzenie: Dorota Warakomska, dziennikarka, publicystka, prezes Kongresu Kobiet

Kobiety stanowią połowę światowej ludności (w Polsce 51,6%). Już dawno prześcignęły mężczyzn pod względem liczby dyplomów wyższych uczelni. Coraz śmielej sięgają po wysokie stanowiska. Coraz lepiej zarabiają. Podejmują kluczowe decyzje. Upominają się o swoje prawa, równe traktowanie, o równe płace (gender pay gap istnieje we wszystkich krajach świata, najniższy jest w Danii – 5%). I choć pracują zawodowo, są przedsiębiorcze i operatywne (w Polsce 35% przedsiębiorców to kobiety), to jednak na najwyższych szczeblach władzy biznesowej są w absolutnej mniejszości (w Polsce niespełna 10%). Tymczasem badania wyraźnie wskazują, że wyższy udział kobiet w radach nadzorczych oraz zarządach firm przekłada się na lepsze wyniki finansowe i wyższą rentowność firm. Wpływa to też na przewagę konkurencyjną, ponieważ wyższa jest wydajność takich zespołów, a produkty i usługi są lepiej dopasowane do potrzeb klientów. Potrzebę upowszechniania różnorodności widzą instytucje unijne oraz rządy wielu państw. Kolejne kraje (od Norwegii, przez Francję, po Malezję) wprowadzają kwoty płci w biznesie..

Kobiecym sposobem zarządzania zajmują się naukowcy. Socjologowie zastanawiają się, czy i w jaki sposób kobiety wpływają na sposób funkcjonowania zespołów. Kobiety coraz odważniej wchodzą w świat technologii cyfrowej. Jest ich coraz więcej w nowoczesnych technologiach – programistki, graficzki, project managerki, startuperki biorą sprawy we własne ręce. Przełamują stereotypy, pokazują kompetencje i stają się wzorcami do naśladowania dla kolejnych.

Także producenci i marketingowcy kierują przekazy zachęcające do wydawania pieniędzy właśnie w stronę kobiet – banki, firmy motoryzacyjne, a nawet producenci garniturów rozumieją, że konsument przyszłości jest kobietą.

Womenomics – gospodarka oparta na kobietach – to jedna z głównych recept na spowolnienie gospodarcze tradycyjnie myślącej Japonii. „Nie będzie ona jednak skuteczna, dopóki mężczyźni nie zmienią swojego sposobu myślenia” – tak uważa Yuriko Koike, pierwsza w historii Japonii kobieta na stanowisku gubernatora Tokio. Czy zatem mężczyźni zmienią swój sposób myślenia? Czy i w jaki sposób mogą, powinni wspierać kobiety? Czy kobiety tego wsparcia w ogóle potrzebują? Czy same sięgają po władzę w biznesie, mediach i polityce, pokazując inny styl przywództwa – oparty na relacjach. Dzisiejszy świat przeżywa kryzys przywództwa? Stawianie na kobiety się więc po prostu opłaca.