Program

Klient – technologia – rynek, czyli o tym jak zmieni się rynek handlu

Obszar: GOSPODARKA i SPOŁECZEŃSTWO CYFROWE

Dzień 2 | Marco Polo | godz.: 09:00 - 10:30

Partner:

Partner:

  • Czy rynek handlu nadąży za e-klientem? Jakie wzywania stoją przed klientem, by wpisać się w zmiany handlu?
  • Co będziemy kupować? Co będzie nam sprzedawane?
  • Jak będzie się sprzedawać? Jak my będziemy kupować?
  • Jak będziemy za to płacić? I jak firmy będą zarządzać płatnościami?

Paneliści:

  1. Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji
  2. Michał Przybysz, dyrektor ds. e-commerce i customer experience w IKEA
  3. Barbara Żbik, Chief Marketing Officer w IndaHash

Prowadzenie: Andrzej Bobiński, dyrektor ds. nowych projektów, Polityka Insight

Tematy, które dziś najbardziej zajmują branżę handlową, pojutrze mogą okazać się w najlepszym wypadku anachroniczne. Zakaz handlu w niedzielę, znikanie ulic handlowych, miejsce zakupów w życiu społeczeństw – to wszystko wątki w, skądinąd ciekawej, dyskusji o konsumpcji i jej miejscu w naszej codzienności. Jednak, w średniej perspektywie, to cyfryzacja handlu i coraz większe wykorzystanie technologii zrewolucjonizują to co i jak będziemy kupować i sprzedawać, oraz jak za to płacić.

Już teraz ponad połowa polskich internautów przynajmniej raz w miesiącu robi zakupy online. Zachodząca transformacja cyfrowa wpływa na zmianę roli sklepów tradycyjnych, które zmieniają się w salony wystawowe, prezentując produkty, a niekoniecznie je sprzedając. Obserwujemy rozwój handlu online-to-offline, który stara się wzmocnić swoją obecność w przestrzeni cyfrowej, jednocześnie starając się przyciągając klientów do fizycznych placówek (po odbiór zamówień, zwroty etc.). Konkuruje w tym z rozwijającymi się rozwiązaniami VR czy AR.

Kolejny wątek to wykorzystanie sztucznej inteligencji. Od kilku lat rozwijane jest uczenie głębokie, w którym (w wielkim uproszczeniu) komputer sam tworzy dla siebie coraz bardziej skomplikowane eksperymenty, wychodzące poza zestaw pierwotnych reguł i dzięki temu sam się uczy). Jednak wydaje się, ze w najbliższym czasie to nadal uczenie maszynowe (łączenie algorytmów z coraz większą ilością danych) będzie królowało w handlu. Coraz powszechniej dostępne są dane z kas fiskalnych, beakonów ale też z inteligentnych półek, opakowań czy produktów w sklepach.

Na podejmowane przez nas decyzje zakupowe wpływa już nie tylko tradycyjna reklama w mediach, również tych elektronicznych, ale w dużej mierze marketing oparty o big data i psychometrię. Wraz z jego dynamicznym rozwojem, powstają problemy z którymi branża internetowa będzie musiała się zmierzyć. Dotyczy to przede wszystkim dostosowania analityki do rosnącej liczby danych, a także kwestii bezpieczeństwa i prywatności.

Zmienia się też sposób w jakim płacimy za zakupy. Paleta rozwiązań pozwalających wygodnie płacić za produkty dziś, jeszcze postrzegana jest jako konieczny element zwieńczający akt zakupowy. Za moment może jednak okazać się, że to płatności w większym stopnie będą warunkować co, jak i gdzie kupujemy. Na ile dni kart płatniczych są policzone? Jaka jest przyszłości płatności mobilnych? Na ile są one technologią transformacyjną a na ile docelową? Czy karty są w ogóle potrzebne jeżeli handel przeniesie się online?