Aktualności

Banki i finansiści znikną z rynku. Ale jeszcze nie teraz

Banki i finansiści znikną z rynku. Ale jeszcze nie teraz

Fintechy i sztuczna inteligencja zmienią sektor bankowy a technologia zastąpi człowieka tam, gdzie będą potrzebne szybkie decyzje. Jednak regulacje prawne pozostaną.

Firmy technologiczne coraz częściej przejmują pewne role i zadania, które do niedawna należały wyłącznie do instytucji bankowych. Ostatnim bastionem wydają się depozyty, których przyjmowanie jest zależne od licencji i regulacji prawnych. Czy i ta twierdza zostanie zdobyta, a banki znikną z rynku? Między innymi nad tym problemem debatowali uczestnicy panelu pod nazwą „Finanse 4.0 – usługi finansowe w erze fintechów” podczas EFNI 2019 w Sopocie. Partnerami panelu był Uniwersytet Łódzki i mBank.

Zagrożenia ze strony fintechów nie widzą bankowcy. Zdaniem Jacek Iljina z mBanku, istotą bankowości było zawsze zarządzanie ryzykiem czy przyjmowanie depozytów. A to wiązało się z odpowiedzialnością i bezpieczeństwem powierzanych pieniędzy. – Dziś ludzie nie widzą 80 procent działań banku dla ludzi zewnątrz. Tego nie widzą też fintechy czy inne firmy, które chcą pojawić się na rynku i działać jak bank. Nie zgadzam się, że banki znikną, a na pewno nie w bliskiej przyszłości – zaznaczył Iljin.

Jednak eksperci twierdzą, że dziś nie powinniśmy patrzeć na bank jako podmiot oferujący konkretne produkty. Ważne jest to, jakie funkcje rzeczywiście wypełnia. - Kiedyś banki miały inne zadania, dziś te luki i zapotrzebowanie klientów zapełnia technologia. Największe zagrożenie dla banków to big techy: Facebook, Amazon, Google – zauważyła prof. Monika Marcinkowska z Uniwersytetu Łódzkiego. Nie ma wątpliwości, że za jakiś czas bankowców wyprą z rynku roboty i sztuczna inteligencja. Komputer zastąpi człowieka wszędzie tam, gdzie liczy się szybkość i przetwarzanie dużych ilości danych. Jednak, jak zapewnia szefowa departamentu ds. fintech w UKNF Magdalena Borowik, banki znikną, ale bankowość i regulacje pozostaną.

Partnerem merytorycznym debaty zorganizowanej w ramach IX Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie był Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy, wydawca portalu sztucznainteligencja.org.pl

***

Europejskie Forum Nowych Idei to jedna z największych w tej części kontynentu konferencji, poświęcona globalnym trendom, nowym ideom oraz przyszłości Europy. Przedstawiciele biznesu, charyzmatyczni mówcy, liderzy i decydenci oraz autorytety ze świata kultury i nauki podczas kilkudziesięciu wydarzeń, paneli, spotkań otwartych, kontrapunktów czy nocnych rozmów debatują o najważniejszych wyzwaniach dla biznesu i społeczeństw w zmieniającym się świecie, o globalnych trendach oraz o przyszłym kształcie Unii. Forum co roku gromadzi ponad tysiąc uczestników - przedstawicieli świata biznesu, nauki, kultury oraz administracji zarówno polskiej jak i europejskiej.
Podczas tegorocznej edycji, zatytułowanej #CoBędzieJutro, organizatorzy pragną zmierzyć się z wyzwaniami, które przed każdym z nas stawia współczesny świat. Zaplanowano dyskusje w ramach trzech bloków tematycznych: „Europa i społeczeństwo", „Rynek i gospodarka" oraz „Technologia i praca". Poruszone zostaną takie kwestie jak Brexit, przyszłość Unii Europejskiej po tegorocznych wyborach do Parlamentu Europejskiego, fake news, handel międzynarodowy, przemysł 5.0, zdrowie publiczne, a także zmiany na rynku pracy.
Więcej informacji: www.efni.pl

Organizator: Konfederacja Lewiatan
Współorganizatorzy: BusinessEurope, Sopot
Patronat honorowy: Parlament Europejski, Rada Dialogu Społecznego

Partner strategiczny: Orange

Partnerzy główni: BNP Paribas, Citi Handlowy, Google, Invest in Pomerania, IKEA, MetLife, Pilotmaker, Samorząd Województwa Pomorskiego, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych

Partnerzy wspierający: Związek Pracodawców Firm Produkcyjnych, Adecco, BASF, Blue Media, Dr Irena Eris, Ergis, Facebook, Maspex, mBank, Polska Rada Biznesu, PZL-Świdnik, Siemens, Tesco, Uniwersytet Łódzki

Partnerzy merytoryczni: Centrum Innowacyjnej Edukacji, Centrum Stosunków Międzynarodowych, In.Europa, Millennium Docs Against Gravity, Ośrodek Przetwarzania Informacji, PFR Portal PPK, Polityka Insight, THINKTANK, AI notrace expedition, Polski Instytut Ekonomiczny, Kultura Liberalna, Zwolnieni z Teorii

Strategiczni partnerzy medialni: Wirtualna Polska, TOK FM, Dziennik Gazeta Prawna, TVN24GO

Partnerzy medialni: Chillizet, Puls Biznesu, MyCompany, AMS, Forbes, Warsaw Business Journal, Parkiet, Trójmiasto.pl, Radio Gdańsk, Business Insider Polska, Sztuczna Inteligencja, Euractiv.pl, Euractiv

Partner logistyczny: Port lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
Producent wykonawczy: Platige Image

Dodatkowe informacje:

Bartosz Konopacki
bkonopacki@konfederacjalewiatan.pl
tel.: +48 604 986 681

 

27 września 2019