Aktualności

Biznes w czasach VUCA

Biznes w czasach VUCA - zmienność, niepewność, złożoność, niejednoznaczność

Świat zmieni się bardziej w najbliższych dekadach niż zmieniał się w poprzednich kilku wiekach. Od tej tezy wyszła Zuzanna Skalska z 360Inspiration podczas panelu Biznes w czasach VUCA - zmienność, niepewność, złożoność, niejednoznaczność. Analityczka trendów przedstawiła wizję przyszłości, w której przetrwają tylko liderzy.

VUCA to zjawisko, które bardzo trudno jednoznacznie wytłumaczyć. W dokładnym tłumaczeniu to zmienny, niepewny, złożony, niejednoznaczny, ale jako zjawisko oznacza, że nic nie jest na stałe. - To, że dziś jest wielki to nic nie znaczy. Jutro na twoim miejscu może być zupełnie ktoś - przekonywała Zuzanna Skalska. Jako przykład podała wypowiedź szefa Nokii sprzed kilku lat dla Forbes, w którym chwalił ilu ma klientów i że jest niekwestionowanym liderem na rynku. - I gdzie jest teraz Nokia? - pytała retorycznie. Od 12 lat mamy smartfona. Zaledwie 12 lat. I każdy z nas nerwowo co chwilę na niego spogląda. Nie wyobrażamy sobie bez niego życia - zaznaczyła Skalska.

Nadchodzi F6, czyli najpotężniejszy huragan na świecie, który zmiecie wszystko, co dziś istnieje i co jest zastałe. Według prelegentki "Albo jesteś liderem, albo możesz budować strategię wyjścia z biznesu".

Zuzanna Skalska z 360Inspiration przedstawiła sygnały zmian, wśród których wyróżniła skalę człowieka, obfitość, homo faber i ocean nowych możliwości. Przedstawiła również badania Uniwersytetu Oxford, z których wynika, że w ciągu pięciu lat zniknie 47 procent zawodów, które dziś istnieją. A aż 65 procent dzieci, które dziś zaczynają naukę, będą pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją.

- Przewidywanie przyszłości nie ma sensu. Nie ma jednej przyszłości, jest ich wiele. Szukamy ich na horyzoncie - uzupełnił Rafał Kołodziej z Greenhat Innovation / Futures Thinking™ Group.

VUCA przypada na moment zmiany paradygmatu całego dotychczasowego systemu. Dlatego właśnie dziś, kluczowe jest zrozumienie różnorodnych sygnałów zmian, aby zmniejszyć ich złożoność. Przyszłe myślenie to dobrze ugruntowane podejście do innowacji i projektowania nowych produktów czy usług, które przekształcają możliwości w wymierne rezultaty. Właśnie te nowe możliwości stają się dzisiaj sprzeczne same sobie.

26 września 2019