Aktualności

Debata oksfordzka - czy temat ekologii jest przereklamowany?

Debata oksfordzka - czy temat ekologii jest przereklamowany?

W dzisiejszych czasach temat ekologii poruszany jest na każdym kroku. W tej debacie młodzi ludzie zastanawiali się nad postawami wobec zmian klimatycznych. Licealiści, którzy zrealizowali własne projekty społeczne w ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii oraz uczniowie II LO w Sopocie przekonywali publiczność do swoich racji. Moderatorką debaty była Barbara Stepnowska, dyrektor programu MBA na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.

Pierwszą mówczynią po stronie propozycji była Natalia Dzięgielewska, absolwentka LO im. Marszałka Stanisława Małachowskiego w Płocku. „W naszej opinii temat ekologii stał się kartą przetargową w rękach marketingowców, a inicjatywy pro-eko wykorzystywane są jako narzędzia promocji”, twierdziła.

Oponował jej Patryk Pawlik, uczeń II LO im. Bolesława Chrobrego w Sopocie, „Nie można stwierdzić, że o ekologii mówi się więcej, niż na to zasługuje”.

Martyna Kozdra, uczennica z II LO im. Bolesława Chrobrego w Sopocie, przekonywała, że: „Trzeba podejmować temat zmian klimatycznych, bo są poważnym zagrożeniem, jednak ekologia jest przereklamowana – propagowanie to nie jest działanie”.

„Nie zapominajmy, że ilość wyemitowanego w ostatnich 70 latach dwutlenku węgla zaburzyła cykle Milankovicia. Gdyby nie pro-ekoloczny szum medialny, nie zobaczylibyśmy żadnych korzystnych dla środowiska inicjatyw”, przypominał Bartosz Douglas Milne, absolwent II LO im. Generałowej Zamoyskiej i Heleny Modrzejewskiej w Poznaniu.

Trzecim mówcą w drużynie propozycji był Aleksander Dębski, uczeń warszawskiego Liceum „Bednarska”. „Mówimy o mobilizacji przedsiębiorstw, a je mobilizuje zysk. Problem polega na tym, że ekologia stała się środkiem do generacji zysku”, podkreślił. „Planeta umiera. Debatujmy o tym, jak to zmienić i wypracować jasny, jednolity przekaz”, zakończył.

Odmienną perspektywę zaprezentowała Agnieszka Mańke uczennica VIII LO w Poznaniu: „Należy wykorzystać ogólnodostępność źródeł informacji, które mamy na wyciągnięcie ręki, by uświadamiać ludzi. Ekologia zasługuje, by mówić o niej jak najwięcej. To właśnie popularność tematu ekologii jednoczy ludzi w walce ze zmianą klimatu".

26 września 2019