Aktualności

Jak technologia 5G zmieni handel detaliczny?

Jak technologia 5G zmieni handel detaliczny?

Jak będzie wyglądała cyfrowa rewolucja, jakie będą jej efekty dla handlu detalicznego, jak sfinansować nowe rozwiązania oraz w jaki sposób personalizacja reklam i produktów zmieni handel przyszłości – o tym dyskutowali eksperci podczas panelu „Jak technologia 5G zmieni handel detaliczny” podczas EFNI.

Karol Tokarczyk, analityk ds. gospodarki cyfrowej z Polityki Insight – prowadzący panel - rozpoczął dyskusję pytaniem, czy zmiana 4G na 5G jest już blisko.

Witold Drożdż, Członek Zarządu ds. Strategii i Spraw Korporacyjnych, Orange Polska, odpowiedział, że zmiana nie obejmie wszystkich w jednym czasie – ma to być proces stopniowy, w którym sukcesywnie będziemy przyzwyczajać się do nowego standardu. „Jesteśmy już w fazie pilotażu 5G w różnych punktach kraju, z największym z nich prowadzonym obecnie w Warszawie. Od drugiej polowy przyszłego roku przynajmniej w jednym polskim mieście powinniśmy korzystać z 5G.” Drożdż, odnosząc się do korzyści porównał nową technologię do autostrad, na których – w przeciwieństwie do zwykłych dróg – zwiększy się znacznie prędkość samochodów oraz przepustowość i bezpieczeństwo samego ruchu.

Które branże i dziedziny mogą najbardziej skorzystać, pytał prowadzący? Paneliści wymieniali handel, motoryzację oraz medycynę. Renata Juszkiewicz, Prezes Zarządu, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji (POHiD), wskazała na personalizację oferty dla klientów, większą wiedzę o tym co i jak kupuje: „Do tej pory spisywały się w tym obszarze programy lojalnościowe – dziś to za mało.” Juszkiewicz wspomniała też oraz optymalizacji zatowarowania sklepów i lepszej organizacji magazynów. Podkreśliła na koniec aspekt ustawodawstwa, który również wpływa na szybkość wdrożenia technologii 5G.

Karol Tokarczyk pytał, jak finansować nowe technologie i rozwiązania. Izabela Żmudka, Zastępca Dyrektora z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju odpowiedziała, że innowacje charakteryzują się demokracją i dlatego wszystko co pochodzi z obszaru B+R i ma odpowiedni potencjał zawsze zostanie dofinansowane, a z oferty NCBiR mogą skorzystać zarówno mikro, małe jak i średnie przedsiębiorstwa.

Jakie mogą być skutki automatyzacji handlu? Renata Juszkiewicz wymieniła optymalizację w obsłudze klienta, natomiast Izabela Żmudka mówiła o aspekcie społecznym: „Automatyzacja pomoże odciążyć trudne, czasochłonne czynności”. Juszkiewicz wymieniła też zakupy bez kas, z dostawa do bagażnika, do samochodu, a nawet do lodówki w naszym domu. Witold Drożdż wspominał też o bardziej zindywidualizowanej ofercie w coraz bardziej zglobalizowanym świecie oraz minimalizowaniu kosztownych zwrotów produktów.

Prowadzący pytał na koniec o duże ilości danych i czy 5G poradzi sobie z tym problemem. Według Renaty Juszkiewicz z POHiD machine learning i sztuczna inteligencja sprostają temu wyzwaniu. Witold Drożdż z Orange Polska dodał, że o ile operatorzy otrzymają dostęp do częstotliwości 5G, to wymiar infrastrukturalny technologii, czyli sieć szybka sieć światłowodowa, będzie gotowy od drugiej polowy przyszłego roku

27 września 2019