Aktualności

Komu opłaca się dezinformacja? Czy to koniec ery dziennikarstwa?

Komu opłaca się dezinformacja? Czy to koniec ery dziennikarstwa?

Od lat obserwujemy kryzys mediów klasycznych, ich jakość znacząco spada. Informacja jest dziś za darmo, nie trzeba już kupować gazet, a liczba jakościowych dziennikarzy spadła. Obiektywna wiedza przestała być demokratycznie dostępna – powiedział Wawrzyniec Smoczyński, zwracając uwagę, że w Polsce rozsypał się model mediów publicznych, funkcjonujący na zachodzie Europy, w ramach którego są one opłacane za dostarczanie rzetelnego obrazu rzeczywistości.

 

Aura Salla podkreśliła, że Internet jest tylko nośnikiem, dostarczającym zarówno zobiektywizowane i wnikliwie przeanalizowane treści, jak i te nieprawdziwe. Komisja Europejska walczy z dezinformacją, starając się wspierać społeczną odporność na fake newsy i umiejętność krytycznego myślenia. Tym jednak powinny zająć się przede wszystkim państwa członkowskie. Przykładem dobrej praktyki w tym zakresie jest Finlandia. Paneliści zgodzili się, że w czasach, gdy przekaz medialny jest skrajnie spolaryzowany, tworzą się media tożsamościowe. Prowadzi to do rozłamu społeczeństw, a kluczem do rozwiązania tego problemu jest edukacja.

 

 

Jakub Turowski, przedstawiciel Facebooka, zwrócił uwagę na skłonność użytkowników Internetu do zamykania się w „bańkach informacyjnych” na własne życzenie, pomimo dostępności całego spektrum rozmaitych mediów i wielorakich źródeł informacji. Podkreślił potrzebę transparentności informacji w Internecie i oznaczania treści powstających na zamówienie partii politycznych (w tym roku takie rozwiązanie wprowadził Facebook).

W podsumowaniu dyskusji paneliści zgodzili się, że w systemie demokratycznym dostęp do obiektywnej informacji nie jest produktem, ale prawem obywateli, którzy muszą mieć podstawy do podejmowania racjonalnych decyzji wyborczych. Nawet jeśli nie ma zapotrzebowania na zobiektywizowane treści, należy je wykreować.

 

Uczestnikami panelu byli:

Krzysztof ŁAPIŃSKI, w latach 2017-2018, sekretarz stanu, rzecznik prasowy Prezydenta RP

Wawrzyniec SMOCZYŃSKI, Polityka Insight

Aura SALLA, Europejskie Centrum Strategii Politycznej (EPSC), Komisja Europejska

Jakub TUROWSKI, Head of Public Policy for Poland & Baltics at Facebook

 

Moderacja: dr Małgorzata Bonikowska, Centrum Stosunków Międzynarodowych

Partner merytoryczny: Centrum Stosunków Międzynarodowych

Partner: Facebook

 

 

***

Europejskie Forum Nowych Idei to jedna z największych w tej części kontynentu konferencji, poświęcona globalnym trendom, nowym ideom oraz przyszłości Europy. Przedstawiciele biznesu, charyzmatyczni mówcy, liderzy i decydenci oraz autorytety ze świata kultury i nauki podczas kilkudziesięciu wydarzeń, paneli, spotkań otwartych, kontrapunktów czy nocnych rozmów debatują o najważniejszych wyzwaniach dla biznesu i społeczeństw w zmieniającym się świecie, o globalnych trendach oraz o przyszłym kształcie Unii. Forum co roku gromadzi ponad tysiąc uczestników - przedstawicieli świata biznesu, nauki, kultury oraz administracji zarówno polskiej jak i europejskiej.
Podczas tegorocznej edycji, zatytułowanej #CoBędzieJutro, organizatorzy pragną zmierzyć się z wyzwaniami, które przed każdym z nas stawia współczesny świat. Zaplanowano dyskusje w ramach trzech bloków tematycznych: „Europa i społeczeństwo", „Rynek i gospodarka" oraz „Technologia i praca". Poruszone zostaną takie kwestie jak Brexit, przyszłość Unii Europejskiej po tegorocznych wyborach do Parlamentu Europejskiego, fake news, handel międzynarodowy, przemysł 5.0, zdrowie publiczne, a także zmiany na rynku pracy.
Więcej informacji: www.efni.pl

Organizator: Konfederacja Lewiatan
Współorganizatorzy: BusinessEurope, Sopot
Patronat honorowy: Parlament Europejski, Rada Dialogu Społecznego

Partner strategiczny: Orange

Partnerzy główni: BNP Paribas, Citi Handlowy, Google, Invest in Pomerania, IKEA, MetLife, Pilotmaker, Samorząd Województwa Pomorskiego, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych

Partnerzy wspierający: Związek Pracodawców Firm Produkcyjnych, Adecco, BASF, Blue Media, Dr Irena Eris, Ergis, Facebook, Maspex, mBank, Polska Rada Biznesu, PZL-Świdnik, Siemens, Tesco, Uniwersytet Łódzki

Partnerzy merytoryczni: Centrum Innowacyjnej Edukacji, Centrum Stosunków Międzynarodowych, In.Europa, Millennium Docs Against Gravity, Ośrodek Przetwarzania Informacji, PFR Portal PPK, Polityka Insight, THINKTANK, AI notrace expedition, Polski Instytut Ekonomiczny, Kultura Liberalna, Zwolnieni z Teorii

Strategiczni partnerzy medialni: Wirtualna Polska, TOK FM, Dziennik Gazeta Prawna, TVN24GO

Partnerzy medialni: Chillizet, Puls Biznesu, MyCompany, AMS, Forbes, Warsaw Business Journal, Parkiet, Trójmiasto.pl, Radio Gdańsk, Business Insider Polska, Sztuczna Inteligencja, Euractiv.pl, Euractiv

Partner logistyczny: Port lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
Producent wykonawczy: Platige Image

Dodatkowe informacje:

Bartosz Konopacki
bkonopacki@konfederacjalewiatan.pl
tel.: +48 604 986 681

 

27 września 2019