Aktualności

Plastik – gospodarka – ekologia. Konflikt czy symbioza?

Plastik – gospodarka – ekologia. Konflikt czy symbioza?

Mniej niż 10% wyprodukowanego dotąd plastiku poddano recyklingowi. Jaki wpływ ma na to organizacja i efektywność systemów przetwarzania na świecie, a jaki brak właściwych zachowań konsumentów?

Rozpoczynając panel, Julia Patorska, liderka zespołu ds. analiz ekonomicznych w Deloitte Polska, zwróciła uwagę na pewien paradoks: auta, powszechnie kojarzone z zanieczyszczeniem środowiska, emitują mniej spalin dzięki zmniejszaniu ich wagi – osiąganemu przez stosowanie plastiku. Surowiec ten nie jest więc szkodliwy z założenia.

– „Plastik jest zły” to fałszywe postawienie sprawy – zwróciła uwagę Katarzyna Byczkowska, dyrektor zarządzająca BASF Polska. – Skoro 60% produkcji plastiku to opakowania, to mamy problem z właściwym ich zagospodarowaniem.

– Atak na plastik jest irracjonalny – wtórował Tadeusz Nowicki, prezes zarządu Grupy Ergis. – Stosowanie tworzyw sztucznych zmniejsza efekt cieplarniany – z punktu widzenia emisji gazów cieplarnianych przy produkcji analogicznych surowców. Więcej plastiku w morzach pochodzi z poliestrów z prania.

O społecznej odpowiedzialności producentów mówiła Małgorzata Dobies-Turulska, dyrektor sklepu IKEA w Gdańsku:

– IKEA ma wizję kreowania lepszego życia każdego dnia, co obejmuje zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko. Od 2018 roku wprowadzamy strategię People & Planet Positive – do końca 2019 wycofamy z oferty jednorazowe produkty plastikowe. W sklepie w Gdańsku finiszujemy z eliminacją słomek, worków na śmieci z oferty, a także talerzyków i sztućców jednorazowych z kantyn pracowniczych i stołówek.

Już dzisiaj elementy mebli kuchennych w ofercie IKEA produkowane są z odpadów drzewnych i recyklingowanych butelek PET.

Ministerstwo Środowiska pracuje nad regulacjami tzw. wstępnej odpowiedzialności producenta za produkt.

– Producent będzie uiszczał opłatę recyklingową w momencie wprowadzania na rynek, a środki te będą przeznaczane dla podmiotów przetwarzających – wyjaśniła Bogusława Brzdąkiewicz, zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Odpadami w Ministerstwie Środowiska, – Zanieczyszczenia spoza Unii Europejskiej niszczą przyrodę w Europie. Problem jest światowy.

– Światowy i gorący – zauważył Henryk Orfinger, wiceprezes zarządu Dr Irena Eris. – Aktywność grup społecznych narzuca nam poszukiwanie kierunków aktywności ekologicznej. Moja branża, jeżeli nie może zrezygnować z plastiku, pracuje np. nad nadawaniem „genu”, markera, tworzywom sztucznym, który będzie ułatwiał proces selekcji przy przetwarzaniu.

 

***

Europejskie Forum Nowych Idei to jedna z największych w tej części kontynentu konferencji, poświęcona globalnym trendom, nowym ideom oraz przyszłości Europy. Przedstawiciele biznesu, charyzmatyczni mówcy, liderzy i decydenci oraz autorytety ze świata kultury i nauki podczas kilkudziesięciu wydarzeń, paneli, spotkań otwartych, kontrapunktów czy nocnych rozmów debatują o najważniejszych wyzwaniach dla biznesu i społeczeństw w zmieniającym się świecie, o globalnych trendach oraz o przyszłym kształcie Unii. Forum co roku gromadzi ponad tysiąc uczestników - przedstawicieli świata biznesu, nauki, kultury oraz administracji zarówno polskiej jak i europejskiej.
Podczas tegorocznej edycji, zatytułowanej #CoBędzieJutro, organizatorzy pragną zmierzyć się z wyzwaniami, które przed każdym z nas stawia współczesny świat. Zaplanowano dyskusje w ramach trzech bloków tematycznych: „Europa i społeczeństwo", „Rynek i gospodarka" oraz „Technologia i praca". Poruszone zostaną takie kwestie jak Brexit, przyszłość Unii Europejskiej po tegorocznych wyborach do Parlamentu Europejskiego, fake news, handel międzynarodowy, przemysł 5.0, zdrowie publiczne, a także zmiany na rynku pracy.
Więcej informacji: www.efni.pl

Organizator: Konfederacja Lewiatan
Współorganizatorzy: BusinessEurope, Sopot
Patronat honorowy: Parlament Europejski, Rada Dialogu Społecznego

Partner strategiczny: Orange

Partnerzy główni: BNP Paribas, Citi Handlowy, Google, Invest in Pomerania, IKEA, MetLife, Pilotmaker, Samorząd Województwa Pomorskiego, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych

Partnerzy wspierający: Związek Pracodawców Firm Produkcyjnych, Adecco, BASF, Blue Media, Dr Irena Eris, Ergis, Facebook, Maspex, mBank, Polska Rada Biznesu, PZL-Świdnik, Siemens, Tesco, Uniwersytet Łódzki

Partnerzy merytoryczni: Centrum Innowacyjnej Edukacji, Centrum Stosunków Międzynarodowych, In.Europa, Millennium Docs Against Gravity, Ośrodek Przetwarzania Informacji, PFR Portal PPK, Polityka Insight, THINKTANK, AI notrace expedition, Polski Instytut Ekonomiczny, Kultura Liberalna, Zwolnieni z Teorii

Strategiczni partnerzy medialni: Wirtualna Polska, TOK FM, Dziennik Gazeta Prawna, TVN24GO

Partnerzy medialni: Chillizet, Puls Biznesu, MyCompany, AMS, Forbes, Warsaw Business Journal, Parkiet, Trójmiasto.pl, Radio Gdańsk, Business Insider Polska, Sztuczna Inteligencja, Euractiv.pl, Euractiv

Partner logistyczny: Port lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
Producent wykonawczy: Platige Image

Dodatkowe informacje:

Bartosz Konopacki
bkonopacki@konfederacjalewiatan.pl
tel.: +48 604 986 681

 

27 września 2019