Jak instytucje kultury promują dziedzictwo kulturowe w internecie

Muzea, galerie sztuki i inne instytucje kultury są obecne w przestrzeni publicznej od zawsze, natomiast od niedawna, wraz z rozwojem nowych technologii i eksplozją popularności mediów społecznościowych, możemy na nie natrafić w przestrzeni internetowej. Jak więc instytucje kultury radzą sobie z dotarciem do odbiorcy za pomocą nowych mediów?

Natalia Cetera, z Pracowni Otwierania Kultury i Fundacji Centrum Cyfrowe, w otwierającym panel speechu, zwróciła uwagę na to, że obecnie instytucja kultury nie może zajmować się wyłącznie digitalizacją swoich zasobów – aby dotrzeć do odbiorców i znaleźć nowych, muzeum musi być obecne w social mediach i musi być ciekawe, powołując się na wypowiedź byłego chief digital officera w nowojorskim Metropolitan Museum of Art, Sree Srenivasana – „Instytucje kultury w internecie rywalizują nie ze sobą, lecz z serwisami streamingowymi i grami wideo”

Z kolei inna panelistka, Marta Bartkowska z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, w swojej wypowiedzi zarysowała problem z jakim mierzy się instytucja kultury obecna w internecie – jak dotrzeć do odbiorcy, by zachęcić go do wejścia w dialog z tekstem kultury? Przede wszystkim najistotniejsza jest naturalność, dystans, ponieważ na platformach takich jak TikTok nie ma miejsca na klasyczne kuratorskie wykłady, w których szerzej można by opowiedzieć o kontekście czy historii dzieła. Ważne też jest, aby odbiorca miał wgląd w tzw. backstage – jak wygląda sztuka od kuchni? Kim są ludzie, którzy się nią zajmują i ja tworzą?

Podobnego zdania była też Anna Posłuszna z Muzeum Emigracji w Gdyni, jednej z pierwszych instytucji kultury obecnych na TikToku. Według niej, bardzo ważnym aspektem działalności muzeum w internecie jest wyjście do odbiorcy, nawiązanie emocjonalnej więzi i zbudowanie społeczności wokół autentycznego przekazu. Instytucje nie powinny wpisywać się w trendy, tylko je kreować.

Panel poprowadził Łukasz Gebler z TikToka.